reklama

Olej, aký si vybrať do auta?

Pred časom som stál pred rozhodnutím aký motorový olej použiť pri výmene. Nakoľko na nete je " všetko " začal som pátranie po oleji práve tu. Keďže na nete je stránok o autách a motoroch neúrekom našiel som aj veľké množstvo informácii. Pred pár dňami vyšiel v Sme článok ktorý sa týkal tejto problematiky a našiel som v ňom niekoľko nezrovnalostí, ktoré skúsim uviesť na pravú mieru.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (27)

Aké označenie nájdeme na obale? Keď nebudeme brať do úvahy značku, ostáva nám len klasifikácia podľa SAE a podľa API, na obale sú ešte aj ďalšie klasifikácie jednotlivých výrobcov ale SAE a API je základná klasifikácia. Klasifikácia SAE určuje vlastne "tekutosť" oleja v zime a mazaciu schopnosť oleja v lete, SAE 15W- 40 je najbežnejší olej pre motorové vozidlá. Čím je číslo nižšie 15W,10W,5W,0W, tým je olej tekutejší v zime. V článku Sme sa píše, že do našich podmienok je vhodný olej SAE 15W-40. S tým nemôžem úplne súhlasiť. Je to síce olej, ktorý je väčšinou naliaty v motore keď auto kúpime, ale je to otázka ceny, výrobca sa snaží ušetriť aj na prvonáplni oleja. Nič nepokazíme, práve naopak, ak do motora dáme kvalitnejší olej. Skúste si jednoduchý pokus, nalejte trocha oleja do vrchnáčika a dajte ho na hodinku do mrazáku. Sám som to skúsil, olej je ako cukrík roztopený na slnku, ak si niekto myslí, že "toto" v zime premaže motor, tak je na omyle. Preto sa aj vraví, že motor má v zime prvý kilometer až o 200% väčšiu spotrebu ako v lete. Takýto olej sa stane tekutým a premaže všetky namáhané časti motora až za 15-20 sekúnd. Už keď som nalial do vrchnáka olej SAE 10W-40 rozdiel v tekutosti bol viditeľný! Ak sa kvalitnejší olej prejaví znížením spotreby len o 2-3%, ušetríte za životnosť oleja /15000 km/ 20-30litrov benzínu, a to vám zaplatí zvýšené náklady na kvalitnejší olej /o ochrane motora ani nehovoriac/. Kvalitu oleja poznáme podľa klasifikácie API SG/CD, kde S znamená že olej je určený pre benzínové oleje a C pre naftové. Ďalšie písmeno určuje kvalitu oleja, čím ďalej je písmeno v abecede tým, je olej kvalitnejší, napríklad SL je kvalitnejší ako SG. Na obale ešte bývajú aj klasifikácie jednotlivých výrobcov ale základné rozdelenie je podľa SAE a API.Ďalej sa v článku píše o tom, že moderný olej naliaty do motora môže uvoľniť karbónové usadeniny a zníži sa tesnosť motora a zvýši sa spotreba. Toto platilo pred 30 rokmi, keď ešte len začínali syntetické oleje. V súčasnosti už nič také nehrozí ,treba byť len opatrný pri starých škodovkách a žigulákoch, ale kto by tam lial drahú syntetiku? Aj vzájomná zameniteľnosť olejov je bezproblémová, takže môžeme bez obáv naliať do motora kvalitný synteticky olej, aj keď tam predtým bol minerál. Čo sa týka výmenných intervalov, nemal by sa prekračovať 15000km, i keď niektorý výrobcovia predpisujú až 30000 km. Keď sa rozpočíta investícia do kvalitného oleja na 15000km ide na 100km o korunové položky. Táto investícia sa vám určite vráti.

Patrik Ciupa

Patrik Ciupa

Bloger 
  • Počet článkov:  59
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Jednoducho som :-). Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu